سخنی با دوستان عزیز
 
کلبه ی شاعران کلاسیک
نقد و بررسی اشعار کلاسیک و نیمایی
 
 

با عرض سلام و خوش آمد گویی به شما عزیزان ادب دوست و ادب پرور .

چنان که ملاحظه می فرمایید در عصر حاضر که عصر انفجار اطلاعات است بنده ادبیات دوست که هیچ اطلاعی از سیستم های کامپیوتر و اینترنت و امثال آن ندارم توانستم در عرض چند ساعت به همت این وسایل فوق تصور چنین سایتی را آماده کنم ( البته شبه سایت ) بنابراین بعد از این برای تمام جوانان و نوجوانان دست رسی به چنین وسایل ارتباط جمعی بسیار آسان است و نوجوانی می گفت هشت تا وبلاگ دارم . حال با آن چه می کند خدا داند و خودش .

این گونه مسایل از جمله فیس بوک و نظایر آن مانند تیغ دو لبی می ماند که هم می کشد و هم آباد می کند . تا ما از کدام لب آن استفاده کنیم .

از تمام این گفته ها می خواهم چنین نتیجه بگیرم که می توان از این وسایل به بهترین وجه آن استفاده کرد . اکثریت شما بنده را می شناسید و می دانید که همیشه دغدغه ی استفاده های بی مورد و گاه مخرب از این گونه وسایل را داشته ام و دارم . در مورد مسایل ادبی متاسفانه دیدیم که هر کسی که می توانست سایتی به معنای واقعی ایجاد کند ایجاد کرده است و خیل جوانان مشتاق را جلب کرده و تیشه به ریشه ی ادبیات ما زده است . حکم کلی نیست اما قریب به اتفاق است . هر نوشته ی بی ارزشی را به نام شعر جا زده اند و هر خزفی را در یمین کرده اند و خوشحالند که در عرض سه ما پنج هزار عضو دارند  و شیادانی هم از این آب گل آلود شروع کرده اند به ماهی گرفتن و نقد اشعار بزرگان ادب را کردن و حافظ و فردوسی و غیره را جنایتکاران تاریخ نامیدن و غیره تا آن چه که باعث افتخار این آب و خاک است در دیده ی پاک جوانان به جنایت بیالایند . این ها همه برای آن است که از آب گل آلود ماهی بگیرند .

بنده این وبلاگ شبیه به سایت را از آن راه انداخته ام تا دوستانی که واقعا دوست دارند در وادی شعر و ادب گام بردارند گر هم آورم و با هم مبادله ی ادبی کنیم دور از هیاهوی به به و چه چه . بنابراین در این جا کیفیت مورد نظر است نه کمیت .  ده بیست نفر باشیم اهل ادب و شاعر . مهم نیست کم تجربه باشد مهم این است که برای آموختن بیایند نه به به شنیدن . بنابراین شرایطی خواهیم داشت :

1 = فقط در شعر کلاسیک و نیمایی بحث و گفتگو و نقد خواهیم کرد . این به آن معنا نیست که شعر آزاد را ارز ش نداده ایم . بلکه نظر آموزش و بحث در مورد شعر آزاد لازمه اش دانستن قوانین شعر کلاسیک است .

2 = اشعاری که فرستاده می شود ما چنین می پنداریم که برای نقد است . بنابراین از نقد دوستان نباید کسی ناراحت شود .

3 = نقد ها باید بر مبنای دانستنی ها انجام گیرد و از خیال بافی و اظهار نظر شخصی به دور باشد.

4 = دوستانی که شعر آزاد و سپید ارسال می کنند فقط درج می شود و از اظهار نظر در مورد آن ها خودداری خواهیم کرد .

5 = از درج نوشته هایی مانند هایکو و طرح و ...و امثال آن ها جدا معذور خواهیم بود .

6 = در پایان ضمن تشکر از دوستان عزیز خواهشمندم که هر گونه نظری دارند مرقوم بفرمایند و فراموش نکیم که نقد و گفتگو ها در مورد شعر کلاسیک و نیمایی خواهد بود و آن هم در محدوده ی آموزش . زنده باشید .


نظرات شما عزیزان:

محمد شکری فرد
ساعت22:48---16 خرداد 1391
سلام...

خواندم و آموختم...

با دو غزل بروزم و منتظرتان.


فریبا میرزاخانیان
ساعت21:23---16 دی 1390
سلام
واقعا از شعرهای زیباتون لذت بردم
راستی دوستان از آوای دل خبری ندارید؟؟؟؟


حق گو
ساعت19:22---13 آذر 1390
کاکا ای کاش نام کوچک آقای سیفی را از من می پرسیدی بعد کامنت درست می کردی
از خدا نمی ترسی؟!


حق گو
ساعت19:16---13 آذر 1390

نا مردی خوب نیست کاکا
این کامنتها چییه که درست کرده ای؟!
آقای محمد رضا سیفی ( مدیر وبلاگ شعر زلال ) و آقای دادا از اینجا خبر ندارند. یعنی شما را عددی به حساب نمی آرند که وارد بحث شوند. شما همونه که در زندان حسد دست و پا بزنید!
البته اگه دادا بدونه که من به شما جواب داده ام تا آخر عمر با من صحبت نمی کنه.
شما کامنت درست کرده اید اما ای کاش اسم کوچک آقای سیفی را از من می پرسیدید.
واقعاً خجالت نمی کشی؟!
یک پایت این ور دنیا یک پایت آن ور دنیا


احمد سیفی
ساعت16:41---2 آذر 1390
جناب دادا با اسامی مختلف و غیره و آدرس های غلط دادن در حقیقت خودتان را ذایل کرده اید . بنده احمد سیفی هستم همان شخصی که بار ها فکر می کردم واقعا زلال سبک جدید است و زلال می سرودم . اما حالا دیدم که با این قالب جدید آقای سرخی دست شما رو شد . اولا چرا از اسم من برای تو جیه اشتباه خود استفاده کرده اید و در ثانی خودتان با نوشته های خودتان خودتان را رسوا کردید یعنی متاسفانه خودتان با دست خودتان آبروی خودتان را بردید . آقای سرخی از ابتدا گفتند قالب ابداعی ایشان کلاسیک نیمایی است . و تا به حال هم در چنین قالب رسمی کسی شعر نگفته بود . و آن هایی که به عنوان مثال آورده بودید دیدید که هیچ کدام با این قالب نمی خواند . این قالب در حقیقت نوعی باز گشت دوباره به شعر کلاسیک است . اما شما نوشته اید که همان نیمایی است و در همین جا نوشته اید کپی از زلال است . خوب از این فقط یک برداشت می شود که زلال همان طور که بار ها جناب سرخی عرض کرده بود و بسیاری از دوستان خودتان هم مهر تایید بر آن زدند و قبول کردند که صحیح است همان شعر نیمایی است و این همه نوشتن ها و کتاب زدن ها فقط عرض خود برده ای و زحمت ما داشته اید .
و در آخر خودتان اعتراف کردید که سبک شما سبک نیمایی است و دلیل هم گفتار و نوشتار خودتان است :
کلاسیک نیمایی همان شعر نیمایی است + کلاسیک نیمایی گپی از زلال است = زلال همان شعر نیمایی است .
خوب حالا ببینید چه آبرو ریزی کرده اید ؟


نامی
ساعت12:33---27 آبان 1390
پلک نزن
از خوشی هایت بزن
بی درنگ
به دل مردم سفر کن
تا قبل از این که
فیلتر شوی


نامی
ساعت12:30---27 آبان 1390
سلام جناب سرخی عزیز
من کاری ندارم که چه شعر هایی ماندگار می شوند و چه شعر هایی نمی شوند
من خودم از اول راهنمایی شعر میگم
و الان 17 سالمه
اولین سبک هایی که کار کردم مثنوی و غزل بود که در شهرم یعنی یزد رتبه های اول و دو بار هم سوم کسب کردم
به عروض هم مسلط هستم
اما دلیلی به سرودن اشعار کلاسیک که این روزا شده از می و ناب گفتن
و دل و دشت و چمن گفتن
از لیلی و مچنون گفتن
و یا شعر برای ارباب بالاها سرودن . .
نه دوست ندارم
من حالا اشعارم که روزی کلاسیک بود و حالا به متن شبیه است را بیشتر دوست دارم
به نظر من حرف ساده ی دل مردم یک چیز دیگست
دیگر گیسوی یار و اینا دورش گذشت
من از نبود ازادی میگم
من از دل مردم میگم
در هر سبکی که راحت تر بتونم بیانش کنم
چه سه گانی
چه طرح
چه ازاد
چه رباعی . .
هر چیزی
.
موفق و سربلند باشین
نامی


سیفی
ساعت21:58---24 آبان 1390
سلام
این یک کپی نادرست از قالب زلال و سبک زلال می باشد. در حالیکه تخریب سطر مادر را سبک زلال به این روشی که شما جسارت کرده اید هضم نمی کند.
بهتر است در این سن و سال با آبروی خود در پیش نسل جوان آینده بازی نکنید!!! و با چنین حسادتهایی به تخریب قالب قانونمند زلال نپردازید. واقعاً خجالت نمی کشید!؟


اشتیاق
ساعت14:09---17 آبان 1390

توي اين لينکها ثبت نام کن
روزي 500الي1000 تومن درآمد بدون دردسر کسب کن
http://buxha.com/?r=691795264
http://farazbux.com/?r=490804696
http://www.yekbux.com/?r=941468337
http://www.buxfa.com/index.php?ref=jalalghaffari
http://20bux.net/?r=554727844
http://www.parsianbux.com/?r=729972166
http://www.takbux.ir/?r=198557865
http://www.sbux.ir/?r=994432238
http://www.teobux.com/register.php?ref=jalalghaffari
http://ebux.ir/?r=725005006
http://edibux.com/?r=780676995
http://poolbux.com/?r=537705130
http://tbux.ir/?r=289425244
http://www.starbux.ir/?r=878013269
به جان خودم ضرر نميکني روزي 20 دقيقه وقت بذار هزينه اينترنتت رو در بيار
بيشتر خواستي يه سر به من بزن
تشکر


محمد رسول باوندپور
ساعت2:03---21 مهر 1390
درود بر استادان عزيز سرخي و سعادت نيا



عرض ادب و ارادت من را پذيرا باشيد



اميدوارم كه اين وبلاگ بتواند در مسير رشد و تعالي ادبيات اين مرز و بوم قدم بر دارد



بي شك استاد سرخي يكي از بهترين و دلسوزترين اساتيد حاضر فضاي مجازي است و تنها به عنوان پيشنهاد عرض مي نمايم كه در نقد اشعار در كنار ايرادات زيبايي ها را هم بيان نمايند تا شاعر كوبيده نشود



البته من از نقدهاي ايشان بهره برده ام و همچون استاد خودم دوستشان دارم ولي فقط پيشنهادم اين بود



با آرزوي بهترين ها پاسخ: درود به شما دوست ارجمند جناب باوند پور سپاس از حضور سبزتان در این فضا کوشش بر آن است که دوستان به نقد سروده های هم بپردازند وگامبه گاماز همدیگر بیاموزیم . بی شک در نقد تنها به ایردات پرداخته نمی شود بلکه به نقاط قوت سروده نیز پرداخته می شود ... پاینده و پیروز باشید . ارداتمند شما سعادت نیا


فریبا میرزاخانیان
ساعت15:15---8 مهر 1390
سلام خدمت جناب سعادت نیا و جناب سرخی

خوشحالم که اینجا هستم و اشعار زیباتون رو میخونم بسیار پر مفهوم است

حتما بازم میام

شاد و پیروز باشید


پاسخ: درود به سرکار خانم میرزاخانیان سپاس از حضورتان بی شک حضور علاقمندان به فرهنگ و ادب پارسی موجب امتنان بوده و همواره حضور سبزتان را چشم براهیم و در انتظار سروده های زیبای شما هستیم پاینده باشید سعادت نیا


پرنسس
ساعت2:37---24 شهريور 1390
سلام سلام بر شما دوست عزیز توجه توجه اطلاعیه جدید چت روم برمودا شما را دعوت کرده برای مشاعره و کل کل و دانلود نرم افزار ها و .... علاقه مندان میتوانند از طریق گوگل و نوشتن چت برمودا وارد این چت روم شوند و البته با لینک دادن ان امار بازدید خود را بالا ببرند دوست عزیز از هم اکنون شما دعوتی خوش حال میشیم اسم زیباتونو اونجا ببینیم به امید دیدار شما

لیلا ناصری
ساعت12:00---20 شهريور 1390
درود جناب سرخی عزیز

دست مریزاد

سپاس فراوان از شما

همیشه دوست داشتم سروده هایم را هر چند نتوان نامش را شعر گذاشت در معرض نقد اساتید قرار دهم

اما متاسفانه هر گاه شعری در آوای دل یا وبلاگ شخصیم قرار دادم به لحاظ محبتی که دوستان دارند به به نصیبم شد و در کل به ایراد اشعارم پی نبردم

البته امیدوارم به دوستان بی احترامی نشده باشد چون نظر همه برایم محترم و ارزشمنداست

اما برای موفقیت بیشتر نیازمند نقد کارشناسی هستم

و البته تا حدودی اطلاع دارید که من اشنایی چندانی با ارایه ها ندارم

و خوشحال میشم اگه تو این ضمینه بتونم تجربه به دست بیارم

چون تمام سروده های من بر اساس حس قلبی بوده و ارایه ها نقش زیادی ایفا نکرده

اگه قابل بدونید خدمت میرسم. و البته قرار بود شما سروده های من رو نقد کنید که متاسفانه نتونستم براتون ایمیل کنم

سپاس از جناب سعادت نیای عزیز که این خبر خوب رو به من دادند


پاسخ: جناب اکابری عزیز در این جا از به به ها و چه چه ها ان شاالله خبری نخواهد بود . شعر باید زیبا باشد و این وظیفه ی شاعر است که شعر زیبا بسراید اما اگر نتوانست باید ایراد هایش را گفت . ما اساتید خوبی در دسترس داریم که متاسفانه هر روز کمتر می شوند بدون این که کا از آن ها استفاده کنین . چرا این فرصت های طلایی را از دست می دهیم .؟

پاسخ: درود به بانوی ارجمند سرکار خانم ناصری خوش امدید امید آنکه در این کلبه بتوانیم از آموخته های عزیزان نیک اندیش بهره ببریم پاینده باشید


حمیدوجدی
ساعت2:34---20 شهريور 1390
باسلام وخسته نباشیداستاد سرخی بزرگوار ،با تشکر بنده امیدوارم از محضر شما وسایر اساتید بیاموزم موفق باشید.

zohre
ساعت1:06---19 شهريور 1390
سلام

باز هم میگم خیلی ایده ی عالی وخوبیست

بنده هم از محضر شما ودیگر اساتید یادمیگیرم واستفاده خواهم کرد

قلمتان ماندگار
پاسخ:ممنونم خانم زهره چشم انتظار آثار زیبای شما هستیم


بی تا عرب زاده
ساعت19:31---18 شهريور 1390
سلام جناب سرخی گرامی

براتون آرزوی موفقیت دارم و یاد می گیرم از نقد دوستان گرچه من کار آزاد انجام می دهم و لی می بینم نقد دوستان رو و می آموزم

ماندگار باشید و ماناپاسخ: درود بر خانم عرب زاده عزیز: ممنونم از لطفتون چشم انتظار آثار خوب شما هستیم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 17 / 6 / 1398برچسب:, :: 4:4 AM :: توسط : جعفر سرخی.رسول سعادت نیا

درباره وبلاگ
در پی سوز دل خویش دوانیم هنوز
آخرین مطالب

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 20
بازدید هفته : 72
بازدید ماه : 72
بازدید کل : 67010
تعداد مطالب : 56
تعداد نظرات : 118
تعداد آنلاین : 1

========================================== ========================================